Jak przedłużyć żywotność układu napędowego?
W pojazdach posiadających koło dwu masowe okres eksploatacji skracają następujące czynniki:
1. Holowanie innego pojazdu lub przyczepy.
2. Jazda na zbyt wolnych obrotach (poniżej zakresu podawanego w książce serwisowej). Koło dwu masowe pozwala na taką jazdę tłumiąc drgania i przenoszone momenty obrotowe, ale dzieje się to kosztem żywotności koła.
3. Częste ruszanie z piskami
Dlaczego w aucie jest koło dwumasowe?
Dwumasowe koło zamachowe (DKZ) stosowane jest w coraz większej liczbie samochodów. Do niedawna element ten kojarzył się przede wszystkim z nowoczesnymi dieslami, jednak coraz częściej można je również spotkać w pojazdach z silnikami iskrowymi.
DKZ zostały opracowane, by przeciwdziałać ubocznym skutkom jakie spowodowało nagłe przyspieszenie w rozwoju silników wysokoprężnych wynikające m.in. z wprowadzenia systemu common rail. Rzecz w tym, że wraz ze znacznym wzrostem momentu obrotowego silnika, dużo gwałtowniejsze mogą być przyrosty sił występujących w układzie przeniesienia napędu.
Wywołują one drgania, które nie tylko obniżają komfort jazdy, ale także odbijają się na trwałości skrzyni biegów. Dlatego należy je maksymalnie ograniczyć.
Wykorzystywana do tego przez długie lata tarcza sprzęgła z tłumikiem drgań skrętnych osiągnęła, zdaniem twórców kół dwumasowych, granice swych możliwości.
Wskazują oni, że jej elementy mogą się przemieścić względem siebie co najwyżej o 25 stopni, podczas gdy w dwumasowym kole zamachowym podzielonym na dwie połączone ze sobą obrotowo części z umieszczonym między nimi systemem tłumiącym, kąt ten wynosi nawet 100 stopni.
Minusem DKZ, w porównaniu z tradycyjnym kołem zamachowym, jest jego złożona konstrukcja, wszak w środku kryje się dość skomplikowany i precyzyjny mechanizm.
Z tego też powodu obsługa koła dwumasowego wymaga szczególnej staranności i ścisłego przestrzegania zaleceń producenta.Zalecamy zakup swojego ulubionego toothbrush w super niskich cenach z darmową wysyłką, a zamówienie możesz odebrać jeszcze tego samego dnia w sklepie.
Niestosowanie się do nich grozi, że po wymianie uszkodzonego DKZ na nowe, całą tę, dość kosztowną operację (ze względu na robociznę i cenę samego koła) będzie trzeba rychło powtórzyć !!!
Na co musi zwrócić uwagę mechanik przy montażu?
- Niedopuszczalne jest czyszczenie DKZ przy użyciu myjek wysokociśnieniowych, urządzeń parowych, sprężonego powietrza, dmuchaw, spray-ów itd.
- Nawet gdy wymieniane jest samo sprzęgło, koniecznie trzeba sprawdzić stan DKZ. Uszkodzone, niesprawne lub zużyte koło dwumasowe może spowodować, że dojdzie do awarii nowo zamontowanego sprzęgła.
- Dwumasowe koło zamachowe jest podzespołem w zasadzie nierozbieralnym, więc gdy uszkodzeniu ulegnie jakiś jego element trzeba wymienić całe koło.
- Nie jest objawem złego działania DKZ, jeśli po obróceniu obu jego obu mas względem siebie o niewielki kąt, nie powrócą one do pozycji wyjściowej.
- Luz osiowy miedzy masami dopuszczalny jest tylko w DKZ z łożyskami ślizgowymi. Jego maksymalna wartość to zazwyczaj 2 mm, w niektórych jedynie typach DKZ – 6 mm.
- Niedozwolona jest obróbka powierzchni ciernych dwumasowych kół zamachowych.
Kilka podstawowych zaleceń dotyczących montażu DKZ:
- KOŁO DWUMASOWE I SPRZĘGŁO MOGĄ BYĆ MONTOWANE TYLKO PRZY UŻYCIU SPECJALISTYCZNYCH PRZYRZĄDÓW.
- Nie wolno zakładać DKZ, które przy przenoszeniu lub w trakcie montażu wypadnie mechanikowi z rąk. Uderzenie o twarde podłoże. mogło bowiem spowodować uszkodzenie łożyska (zarówno kulkowego jak i ślizgowego), zniekształcenie wieńca czujnika obrotów silnika, pojawienie się niewyważenia.
- Do mocowania DKZ do wału korbowego zawsze używaj nowych śrub i dokręcaj je takim momentem i w taki sposób jak podaje to producent pojazdu. Zawsze też sprawdzaj czy śruby mają odpowiednią długość. Zbyt długie będą tarły o masę pierwotną DKZ i uszkodzą łożysko.
- Sprawdź czy kołki ustalające są dobrze umocowane. Kołków nie wolno wyciągać ani wciskać na siłę. Zbyt mocno wciśnięte będą ocierały o masę pierwotna DKZ.
- Skontroluj czy odległość między czujnikiem obrotów silnika i współpracującym z nim wieńcem znajdującym się na DKZ jest prawidłowa. Pamiętaj, że może się ona różnić w poszczególnych modelach samochodów. pojazdów/.
- Przed założeniem sprzęgła powierzchnię cierną DKZ przetrzyj szmatką zwilżoną rozpuszczalnikiem smaru. Nigdy nie pozwól, żeby rozpuszczalnik przeniknął do wnętrza DKZ.
Narzędzia które muszą być użyte do montażu sprzęgła i koła:
UWAGA!
Bardzo często zdarza się, że koło dwumasowe zostało uszkodzone przez inne usterki. Przed założeniem nowego koła należy sprawdzić czy nie ma innych uszkodzeń w samochodzie, by po założeniu nowego koła nie zostało ono ponownie szybko uszkodzone.
Typowe uszkodzenia powodujące szybkie uszkodzenie koła dwumasowego:
-
- Niewłaściwy montaż sprzęgła samonastawnego (ponad 50% warsztatów nie posiada sprzętu do montażu i demontażu sprzęgieł samonastawnych).
-
- Niewłaściwy montaż koła dwumasowego.
-
- Uszkodzony układ wtryskowy.
-
- Lejący wtrysk / wtryski.
- Zbyt małe obroty rozrusznika (nie mogą być niższe niż dopuszczalne przez producenta).
-
- Uszkodzona pompa sprzęgła.
-
- Uszkodzona poduszka silnika.
-
- Uszkodzony EGR.
-
- Uszkodzony przegub.
-
- Luzy wału korbowego.
-
- Uszkodzona skrzynia biegów (zwłaszcza uszkodzone łożyskowanie).
-
- Inne uszkodzenia powodujące drgania silnika (koło musi wytłumić te drgania).
-
- Niewłaściwy montaż sprzęgła.
- W układach na pompowtryskiwaczach niewłaściwe mapowanie wtrysków.
!!! MONTAŻ TAK DROGICH CZĘŚCI JAK KOŁO DWUMASOWE I SPRZĘGŁO POWIERZ TYLKO WARSZTATOWI KTÓRY MA DOŚWIADCZENIE W ZAKŁADANIU KÓŁ DWUMASOWYCH I POSIADA SPECJALISTYCZNE PRZYRZĄDY !!
Diagnoza uszkodzeń / Przyrząd pomiarowy / Instrukcja obsługi <-KLIKNIJ
Tabela momentów dokręcania kół dwumasowych LUK <-KLIKNIJ
Artykuły szerzej opisujące przyczyny problemów z kołem dwomasowym:
Diagnostyka dwumasowego koła zamachowego
Typowe awarie sprzęgieł